Onze school

Wij vertellen u graag persoonlijk het verhaal van onze school. Je bent immers wie je vertelt dat je bent. Voor ons betekent dat: een school waar vertrouwen in elkaar wordt gevoeld. Waar het leerlingen lukt hun eigen doelen te bereiken. Waar we in een professionele samenwerkingscultuur gebruikmaken van 21e-eeuwse vaardigheden. 

 

Die vaardigheden hebben leerlingen niet alleen voorbij zien komen, maar zich ook echt eigen gemaakt. Ze kunnen zich optimaal ontwikkelen en bereiken wat ze willen. Ze leren dat ze ergens voor kunnen gáán. We zijn een Gezonde en Veilige school. We vertrouwen elkaar, dat voel je. Daarbij werken we samen met ouders en externe partners, zodat het kind er beter van wordt. 

“Samen op weg naar een mooie toekomst”

Ons onderwijs

Onze identiteit wordt bepaald door de verhalen die we over onszelf vertellen. Verhalen van onszelf, van anderen, of van anderen over ons. Verhalen waarin we soms hoofdpersoon zijn en soms figurant. Waarin we tegenslag hebben of trots zijn. Op onze school leren we kinderen om steeds meer eigenaar te zijn van hun eigen verhaal. Daar geven we ze de ook ruimte voor. 

Leren door verhalen

School is de plek waar leerlingen en leerkrachten hun verhaal kwijt kunnen, maar waar ze ook op verhaal kunnen komen. Waar ze kunnen luisteren naar de verhalen van anderen. Verhalen die uitnodigen om met elkaar te delen, zodat oren en ogen open gaan voor de ander. Zodat er vragen worden gesteld om elkaar beter te leren kennen. Daardoor snappen we meer van onszelf en van de wereld om ons heen.

 

Samen leren en samenleven

Een plek om samen te leven en samen te leren: dat is wat onze school leerlingen biedt. Er is ruimte voor ieders verhaal. Dit is zichtbaar in onze schoolorganisatie, de schoolcultuur, het onderwijs en de verbinding tussen school en samenleving. Wij leren kinderen zorgzaam en rechtvaardig om te gaan met elkaar en hun omgeving. Ze worden gehoord én gezien. 

 

Om onze verhalen waar te kunnen maken, werken we vanuit vijf kernwaarden: vertrouwen, positiviteit, betrokkenheid, verbinding en saamhorigheid.

huisstijl

School

huisstijl

School

De buurt

Basisschool Wolder (voorheen Petrus & Paulus) ligt in de wijk Wolder: een rustige, landschappelijke omgeving in het zuidwestelijk deel van Maastricht. Wolder heeft een hechte dorpskern met een vitaal gemeenschapsleven en grenst aan de woonwijk Campagne. Het overgrote deel van de leerlingen dat onze school bezoekt is dan ook uit één van deze wijken afkomstig. Maar ook kinderen uit verder gelegen wijken en zelfs België bezoeken onze school.

Betrokkenheid van ouders en buurt

Ouders zijn over het algemeen erg tevreden over onze school. Bij de laatste ouderenquête werden we door onze ouders met een 8 gewaardeerd. We hebben een goede naam bij het vervolgonderwijs en er is weinig verloop van leerlingen. Elk jaar stromen gemiddeld ± 30 leerlingen in. 

 

Onze school telt 10 klaslokalen, 1 lokaal voor de peuteropvang, 2 gemeenschapsruimten, en meerdere kleine werk-/spreekkamers. De sportaccommodatie ligt op twee minuten loopafstand. De groepen 1 t/m 4 (onderbouw) en 5 t/m 8 (bovenbouw) beschikken elk over een eigen speelplaats.

 

Wij zijn als school sterk betrokken bij onze omgeving, en onze omgeving is betrokken bij ons. School, leerlingen en ouders maken samen de toekomst waar. Naast leren is er volop aandacht voor sport, kunst, cultuur en persoonlijke ontwikkeling.

Gevoeld vertrouwen

Eigen doelen

Betrokken omgeving

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies preferences